دمای CPU گوشی چقدر باید باشد؟

 زمان مطالعه: 8 دقیقه
سوالی که ذهن تمام دارندگان گوشی‌های هوشمند را درگیر خود می‌کند این است که دمای CPU گوشی چقدر باید باشد؟

دمای CPU گوشی چقدر باید باشد و چطور از داغی بیش از حد آن جلوگیری کنیم؟

تمام گوشی‌‌های هوشمند و دستگاه‌های مشابه، هر از گاهی داغ می‌شوند و این اتفاقی کاملا طبیعی است. اما این موضوع زمانی دردسرساز می‌شود که از فرط داغی، دیگر نمی‌توانیم حتی گوشی را لمس کنیم و از سوی دیگر شاهد رفتارهای عجیب در نرم‌افزار هستیم. سوالی که ذهن تمام دارندگان گوشی‌های هوشمند را درگیر خود می‌کند این است که دمای CPU گوشی چقدر باید باشد و بعد از رسیدن به چه دمایی باید تدابیر لازم را برای خنک کردن گوشی اندروید و آیفون خود در پیش بگیریم؟ به مطالعه ادامه دهید تا نه‌تنها به این سوال پاسخ دهیم، بلکه شما را با دلایل داغی گوشی و روش‌های حل مشکل آشنا کنیم تا در صورت امکان از استفاده از گارانتی گوشی خود بی‌نیاز شوید. 

دمای CPU گوشی چقدر باید باشد؟ 

 اگرچه داغ کردن گاه و بیگاه گوشی‌های هوشمند اتفاقی کاملا رایج به حساب می‌آید، دمای ایده‌آل گوشی‌های هوشمند، بین ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. در این بازه دمایی، گوشی شما با هیچ مشکلی روبه‌رو نمی‌شود و عملکردی مطابق انتظار خواهد داشت. زمانی که برای مدتی طولانی به گیمینگ، برقراری تماس تلفنی، استفاده از دوربین و یا اجرای اپلیکیشن‌های سنگین مشغول می‌شوید، این دما می‌تواند به ۳۶ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد هم برسد که کماکان معقول به حساب می‌آید. اما هر دمایی بالاتر از ۴۳ درجه سانتی‌گراد غیرعادی به حساب می‌آید و باید تمام تلاش خود را برای خنک کردن گوشی به کار ببندید. 

اگر احساس می‌کنید که گوشی هوشمندتان زیاد داغ می‌شود و از این موضوع احساس نگرانی می‌کنید، می‌توانید از ابزارهای گوناگون برای پایش دمای موبایل کمک بگیرید. برخی گوشی‌های اندرویدی گزینه‌ای به نام Battery Information در اپلیکیشن Settings دارند که دمای گوشی و آمار مربوط به باتری را نشان می‌دهد. کاربران آیفون هم می‌توانند دمای گوشی خود را با اپلیکیشن‌های شخص ثالث بررسی کنند. 


در ادامه با بهترین اپلیکیشن‌های پایش دما برای اندروید و iOS آشنا می‌شوید: 

·       اپلیکیشن AIDA64: این برنامه که هم روی اندروید و هم iOS در دسترس است تمام آنچه باید راجع به گوشی خود بدانید را در اختیارتان می‌گذارد و گزارش دمای گوشی تنها یکی از آن‌هاست. 

·       اپلیکیشن Cooling Master: این برنامه که به صورت خاص برای گوشی‌های اندرویدی طراحی شده، داغی بیش از حد گوشی را تشخیص می‌دهد و با بستن اپلیکیشن‌های مشکل‌ساز، از آسیب وارد شدن به گوشی جلوگیری می‌کند. 

·       اپلیکیشن CPU-Z: این اپلیکیشن اندروید نیز دمای CPU را در هر لحظه پایش می‌کند تا مطمئن شوید دستگاه بیش از حد داغ نمی‌شود. 

چرا گوشی‌های هوشمند داغ می‌شوند؟

معمولا گوشی‌های هوشمند به دلایلی مانند استفاده طولانی‌مدت، ایرادات باتری، قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید و یا کار کشیدن مداوم از CPU داغ می‌شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات لازم است نرم‌افزارها را به‌روزرسانی کنید، زیرا اپلیکیشن‌های انقضا گذشته هم می‌توانند مشکلاتی در عملکرد کلی به وجود آورند. در موارد وخیم‌تر هم ممکن است موبایلی آلوده به بدافزار و ویروس داشته باشید. رایج‌ترین دلایل داغی گوشی‌های هوشمند را در ادامه می‌خوانید:

·      نور مستقیم خورشید: از رایج‌ترین دلایل داغی بیش از حد گوشی، تابش مستقیم خورشید است. اگر گوشی را برای مدتی طولانی در این شرایط رها کنید، باتری آن تخلیه می‌شود و مشکلاتی در عملکرد پدید می‌آید. اگر این روند برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند ممکن قطعات داخلی برای همیشه آسیب ببینند. 

·      کار کشیدن از CPU: اگر از پردازنده گوشی بیش از حد کار بکشید، دمای قطعات داخلی بالا می‌رود. CPU را می‌توان مغز گوشی توصیف کرد و از آن برای امور پردازشی و اجرای اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. اگر پردازنده مجبور به رسیدگی به انبوهی وظیفه مختلف به صورت همزمان باشد، به سرعت داغ می‌کند. پیش‌تر گفتیم دمای CPU گوشی چقدر باید باشد و برای بهترین عملکرد باید در بازه ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد باقی بماند. 

·      باز کردن انبوهی اپلیکیشن: اگر انبوهی اپلیکیشن را به صورت همزمان باز کرده باشید، دمای گوشی را بالا خواهید برد. این اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه از منابع CPU و حافظه کار می‌کشند، حتی زمانی که دقیقا در حال کار با آن‌ها نباشید. برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید همیشه اپلیکیشن‌های بلا استفاده را ببندید. 

·       اجرای اپلیکیشن‌های سنگین: گاهی از اوقات، اجرای طولانی‌مدت اپلیکیشن‌های سنگین می‌تواند به تنهایی منجر به داغی گوشی شود. برای مثال اپلیکیشن‌های ادیت ویدیو حرفه‌ای، اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده (AR) و بازی‌های گرافیکی (مثل کال آو دیوتی موبایل) در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند و فشار زیادی به سخت‌افزار می‌آورند. 

·      باتری یا کابل شارژ معیوب: این اتفاقی طبیعی است که گوشی شما هنگام شارژ اندکی داغ شود. اما اگر احساس می‌کنید دستگاه بیش از اندازه داغ شده و به سختی می‌توانید آن را در دست بگیرید، مشکل می‌تواند ناشی از باتری یا کابل شارژ معیوب باشد. برای جلوگیری از مشکلات باتری، از خرید آداپتورها و کابل‌های شارژ رسمی اطمینان حاصل کنید. 

·      شارژ بی‌سیم: شارژ بی‌سیم معمولا بهینگی کمتری نسبت به شارژ سیمی دارد و این یعنی انرژی بیشتری در فرم حرارت از دست می‌رود و دستگاه را داغ‌تر از همیشه می‌کند. مگر اینکه خود دستگاه یا شارژر وایرلس معیوب باشند، نباید با مشکلی روبه‌رو شوید. اما شارژ بی‌سیم همزمان با تابش مستقیم خورشید یا به‌روزرسانی نرم‌افزاری در پس‌زمینه می‌تواند مشکل ایجاد کند. 

·      گیمینگ طولانی:درست مثل قطعات لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی، پردازنده و پردازشگر گرافیکی گوشی شما محدودیت‌های خاص خود را دارند و وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، داغ می‌شوند. اگرچه تجربه گاه و بی‌گاه بازی‌ها قرار نیست آسیبی به گوشی وارد کند، اما اجرای چندین ساعته و مداوم بازی‌ها، حرارت را بالا خواهد برد. این موضوع به‌خصوص راجع به بازی‌های جدیدتر و گرافیکی‌تر مصداق دارد. 

·      استریم ویدیو: با استریم ویدیو در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب یا تماشای آنلاین تلویزیون برای چندین ساعت، گوشی شما در شرایطی مشابه به گیمینگ طولانی‌مدت قرار می‌گیرد. در واقع هرچیزی که نمایشگر را برای مدتی طولانی روشن نگه دارد و از پردازشگر گرافیکی دستگاه کار بکشد، یقینا حرارت آن را نیز بالا خواهد برد. 

·      به‌روزرسانی نرم‌افزاری: گوشی‌های هوشمند به هنگام به‌روزرسانی نرم‌افزاری هم داغ می‌شوند. برای مثال اگر نیاز به برطرف‌سازی باگ‌ها و مشکلات گوناگون باشد، برای به‌روزرسانی نرم‌افزار، استفاده موقتی از پردازنده دستگاه طبیعی خواهد بود. اما بعد از اتمام به‌روزرسانی و ری‌استارت کردن دستگاه نباید مشکل داغی ادامه پیدا کند. 

·      بدافزار یا ویروس: مشکلات نرم‌افزاری و انواع بدافزارها و ویروس‌ها هم می‌توانند منابع پردازشی را به کار بگیرند و دستگاه را تحت فشار بگذارند. بدافزارهای امروزی به روش‌های گوناگون سر از موبایل‌های کاربران در می‌آورند، از نصب اپلیکیشن‌های فیک و کلیک روی لینک‌های آلوده گرفته تا سرقت پردازنده و حافظه که پرفورمنس را پایین و دما را بالا می‌برند. 

دمای گوشی در کدام قسمت‌ها بالا می‌رود؟ 

هر زمان که احساس می‌کنید گوشی بیش از حد داغ شده است، منشا حرارت احتمالا یکی از این سه قسمت باشد: باتری، CPU و یا پورت شارژ. اگر مشکل دائمی باشد، احتمالا به سخت‌افزار معیوب مرتبط باشد، اما گاهی گلیچ‌ها و ایرادات نرم‌افزاری هم می‌توانند چنین شرایطی برای گوشی رقم بزنند. 

پیش از این گفتیم دمای CPU گوشی چقدر باید باشد و بنابراین اگر با حرارت بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد روبه‌رو شده‌اید، ابتدا باید وضعیت باتری (یا به عبارت دیگر، پشت دستگاه) را بررسی کنید. باتری‌های لیتیوم-یونی مدرن بسیار قدرتمند ظاهر می‌شوند، اما در عین حال از مشکل داغی نیز رنج می‌برند. در واقع حرارت به حلال‌های شیمیایی و ارگانیک موجود در باتری هوا می‌رساند و گاهی از اوقات منجر به جرقه زدن می‌شود. برای مثال این دقیقا همان مشکلی بود که باعث شد بسیاری از مدل‌های گوشی گلکسی نوت ۷ دچار حریق و انفجار شوند. 

بالا رفتن نسبی حرارت نمایشگر نرمال است، اما داغی بیش از اندازه می‌تواند ناشی از CPU و GPU نیز باشد. هر دو این قطعه‌ها در ازای رسیدگی به وظایف خود، حرارت تولید می‌کنند و وقتی نیاز پردازشی بالا باشد، حرارت هم به همان اندازه افزایش می‌یابد. 

در نهایت اگر متوجه شده‌اید که بخش اعظمی از حرارت از بخش پایینی دستگاه احساس می‌شود، به احتمال فراوان مشکل از پورت شارژ گوشی باشد. 


چطور گوشی را خنک کنیم؟

اکنون که می‌دانیم دمای CPU گوشی چقدر باید باشد و چه عواملی منجر به داغی بیش از حد دستگاه می‌شوند، بد نیست که در نهایت نگاهی به روش‌های خنک کردن گوشی نیز بیندازیم. در ادامه با موثرترین تکنیک‌ها آشنا خواهید شد:

·      بستن تمام اپلیکیشن‌ها: با باز نگه داشتن تعداد زیادی اپلیکیشن به صورت همزمان، پردازشگر گوشی را تحت فشار می‌گذارد و دمای آن بالا خواهد رفت. بنابراین سعی کنید همیشه اپلیکیشن‌های بلا استفاده را بسته نگه دارید و فقط به اپلیکیشن‌های ضروری اجازه دهید در پس‌زمینه فعالیت کنند. 

·      دور کردن گوشی از نور خورشید: گفتیم تابش مستقیم خورشید - یا حرارت - می‌تواند دمای گوشی را به سرعت بالا ببرد، خصوصا اگر تابستان باشد و گوشی را در جایی مانند روی داشبورد ماشین قرار دهید. خارج کردن گوشی از این شرایط یکی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از افزایش حرارت است. به صورت مشابه، گوشی خود را از دمای بیش از حد پایین هم دور نگه دارید، چرا که آسیب‌هایی همانقدر جدی به دستگاه وارد می‌کند. 

·      جدا کردن قاب محافظ: قاب‌های محافظ بی‌کیفیت و بدساخت می‌توانند حرارت را درون خود گیر بیندازند و به مشکل داغی گوشی دامن بزنند. بنابراین قاب محافظ را از گوشی جدا کنید و اجازه دهید اندکی خنک شود. اگر مشکل به قوت خود باقی بود، بهتر است به سراغ قابی دیگر با حفره‌های بیشتر برای انتقال حرارت بروید. 

·      روشن کردن حالت پرواز: کم پیش نمی‌آید که مردم انبوهی از قابلیت‌های موبایل مانند جی‌پی‌اس، بلوتوث و وای‌فای را به صورت همزمان روشن نگه دارند، حتی زمانی که کاری با آن‌ها ندارند. همانطور که با بستن اپلیکیشن‌ها می‌شود از داغی بیش از حد جلوگیری و عمر باتری را حفظ کرد، لازم است قابلیت‌های این چنینی را نیز خاموش کنید و برای رسیدن به بهترین نتیجه، «حالت پرواز» (Airplane Mode) را روشن کنید تا ارتباط دستگاه با شبکه‌های مخابراتی نیز موقتا قطع شود. 

·      حذف فایل‌ها و اپلیکیشن‌های اضافی: با پاک کردن حافظه پنهان گوشی، اپلیکیشن‌های ناخواسته و هر داده اضافه دیگری، نه‌تنها عمر باتری را در طولانی‌مدت افزایش می‌دهید، بلکه از اجرای برنامه‌های غیر ضروری در پس‌زمینه جلوگیری می‌کنید. 

·      هوارسانی به گوشی: با رساندن اندکی هوای خنک به گوشی می‌توانید سریعا دمای آن را کاهش دهید. اگر در نزدیکی پنکه یا کولر هستید، موبایل را در مقابل باد مستقیم و خنک قرار دهید. اگر نه، خیلی ساده روی گوشی فوت کنید و یا با دست خود آن را باد بزنید. نکته مهم اینکه هیچوقت گوشی را درون یخچال یا فریزر قرار ندهید، زیرا ممکن آسیبی دائمی به سخت‌افزار آن وارد شود. 

·      استفاده از حالت Battery Saver: گوشی‌های اندرویدی به شما اجازه می‌دهند از حالتی به نام Battery-Saver یا Power-Saving کمک بگیرید. موبایل‌های آیفون هم قابلیتی مشابه به نام Low Power Mode دارند. در این حالت‌ها، فرایندهای پس‌زمینه متوقف می‌شوند و با محدود کردن منابع پردازشی، از داغی بیش از حد گوشی جلوگیری خواهد شد.

·      خاموش کردن گوشی: اگر دستگاه کاملا داغ شده باشد، گاهی از اوقات تنها راه نجات، خاموش کردن گوشی است. با خاموش کردن گوشی تمام فعالیت‌های پردازشی متوقف می‌شوند و دستگاه می‌تواند خیلی سریع به دمای عادی اتاق بازگردد. 

·      به‌روز نگه داشتن اپلیکیشن‌ها: به دریافت آخرین به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها از برطرف شدن باگ‌ها و ایرادات نرم‌افزاری (که ممکن است پردازنده را تحت فشار بگذارند) مطمئن خواهید شد. تمام تلاش خود را به کار ببندید تا پراستفاده‌ترین اپلیکیشن‌ها و همینطور سیستم عامل گوشی، همواره آپدیت باقی بماند. 

·      مراجعه به تعمیرکار: اگر هیچ‌یک از این روش‌ها جواب نمی‌دهد یا مطمئن هستید که باتری دستگاه ایراد دارد، باید به تعمیرکاران معتبر مراجعه کنید. به عنوان مثال می‌توانید از خدمات تعمیر موبایل دیجی کالا سرویس کمک بگیرید که فرایند تعمیر دیوایس‌های هوشمند را بسیار سرراست می‌کند. خدمات خارج گارانتی دیجی کالا سرویس این امکان را به شما می‌دهد که به صورت حضوری یا آنلاین، درخواست تعمیر گوشی را ثبت کنید و پاسخ تمام سوالات و ابهامات خود را از مشاوران دریافت کنید.