پرسش های اساسی درباره گارانتی موبایل

 زمان مطالعه: 6 دقیقه
همه ما هنگام خرید گوشی جدید به دنبال دستگاهی می‌گردیم که برای مدتی طولانی دوام بیاورد.

 همه ما هنگام خرید گوشی جدید به دنبال دستگاهی می‌گردیم که برای مدتی طولانی دوام بیاورد. اگر شما هم مثل عموم مردم باشید، زمان زیادی را به انتخاب گوشی درست اختصاص می‌دهید و تمام تلاش خود را به کار می‌بندید تا مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اما گاهی اوقات، حتی تحقیق گسترده هم کافی نیست و ممکن است به خاطر کوچک‌ترین مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، دستگاهی معیوب گیرتان بیاید. در این مواقع است که خدمات گارانتی، اهمیت خود را به نمایش می‌گذارند و شما را از مخمصه‌هایی هزینه‌بر نجات می‌دهند. اما از آن‌جا که گارانتی موبایل هزینه‌ای اضافه به هنگام خرید گوشی همراه می‌آورد و ممکن است تردیدهای خود را نسبت به این مبلغ اضافه داشته باشید، در ادامه این مطلب به تمام پرسش های اساسی درباره گارانتی موبایل پاسخ می‌دهیم. 

اگر با مشکلی روبه‌رو شده‌اید که راه حل ساده‌ای برایش نمی‌یابید و یا از آسیب دیدن دستگاه (چه با رطوبت، چه ضربه و چه هر عامل مشابه دیگری) مطمئن هستید، می‌توانید به ثبت درخواست تعمیر گوشی در دیجی کالا سرویس بپردازید. علاوه بر این، با شماره‌گیری ۰۲۱۶۱۹۳۰۰۱۰ می‌توانید از خدمات مشاوره و پشتیبانی فنی دیجی‌کالا‌سرویس استفاده می‌کنید و پیش از تعمیر گوشی، تمام ابعاد ماجرا را بسنجید. 

 گارانتی موبایل چیست؟

گارانتی موبایل به معنی تضمینی از سوی تولیدکننده گوشی یا فروشنده است که دستگاه شما عاری از ایراد خواهد بود و عملکردی مطابق انتظارات از خود به نمایش خواهد گذاشت. اسمارت‌فون‌های امروزی معمولا به مدت یک الی دو سال - از لحظه خرید گوشی - تحت پوشش گارانتی قرار دارند. ناگفته نماند که شرایط گارانتی هر تولیدکننده یا فروشنده‌ای متفاوت است و باید توضیحات و دستورالعمل‌های گارانتی مد نظر خود را با دقت مطالعه کنید، اما نکته اساسی اینکه گارانتی‌ها معمولا ایرادات ناشی از اشتباهات کاربر و حوادث گوناگون را پوشش نمی‌دهند.

دقیقا به دلیل همین محدودیت‌ها و کوتاه بودن زمان گارانتی، سرویس‌هایی مانند سرویس خرید و تمدید گارانتی دیجی کالا سرویس از راه رسیده‌اند تا هم بتوانید محصولات بدون گارانتی خود - مانند لپ‌تاپ، موبایل هوشمند و اسمارت‌واچ - را تحت پوشش قرار دهید و هم گارانتی‌هایی که پیش‌تر به پایان رسیده‌اند را تمدید کنید. 

گارانتی موبایل معمولا چه چیزهایی را پوشش می‌دهد؟

در صورت بهره‌مندی از خدمات گارانتی، زمانی که با موارد زیر روبه‌رو شوید می‌توانید با ارائه‌دهنده خدمات گارانتی خود تماس بگیرید و فرایند تعمیر یا تعویض گوشی خود را آغاز کنید:

·      معایب سخت‌افزاری: تقریبا تمام گارانتی‌ها، معایب بالقوه در سخت‌افزار و اجزای الکتریکی و مکانیکی را پوشش می‌دهند. در صورتی که دستگاه شما ایرادات گوناگون از خود به نمایش بگذارد - که ناشی از بدرفتاری، ضربه خوردن یا هر اتفاق مشابهی نباشد - می‌توانید خواستار تعمیر یا تعویض شوید. 

·      آسیب‌های اتفاقی: شمار معدودی از گارانتی‌ها، آسیب‌هایی که به صورت اتفاقی به دستگاه وارد می‌شوند را هم پوشش می‌دهند، مثلا ترک خوردن نمایشگر به خاطر افتادن روی زمین. اما چنین گارانتی‌هایی به ندرت پیدا می‌شوند و باید دستورالعمل‌های ارائه‌دهنده خدمات را با دقت بخوانید. 

·      تضمین دو ساله: برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های گران‌قیمت، گارانتی‌های دو ساله برای دیوایس‌های خود ارائه می‌کنند. این پوشش طولانی‌تر به معنی آرامش خاطر هرچه بیشتر نسبت به عملکرد گوشی خواهد بود. 

·      نواقص الکتریکی و مکانیکی: مادامی که نواقص ناشی از بدرفتاری کاربر با گوشی نباشند، می‌توان از خدمات گارانتی برای برطرف‌سازی مشکلات باتری، پورت شارژ و دیگر اجزای داخلی نیز کمک گرفت. 

گارانتی موبایل چه مواردی را پوشش نمی‌دهد؟

از آن‌جا که «گارانتی» به معنی تضمین تولیدکننده یا فروشنده نسبت به عملکرد بی‌نقص دستگاه به هنگام استفاده عادی از آن است، مشکلاتی که ناشی از قصور یا بدرفتاری کاربر باشند تحت پوشش قرار نمی‌گیرند، مثلا:

·      آسیب‌های اتفاقی: اکثر گارانتی‌های موبایل استاندارد، آسیب‌های اتفاقی مانند ترک خوردن نمایشگر بعد از برخورد با زمین را پوشش نمی‌دهند. بنابراین برای به دست آوردن چنین پوششی یا باید به سراغ گارانتی‌های شخص ثالث و به‌خصوص بروید و یا از خدمات بیمه گوشی استفاده کنید. 

·      سرقت یا گم شدن گوشی: به سرقت رفتن گوشی هم از دیگر مواردی است که تحت پوشش گارانتی‌ قرار نمی‌گیرد. بنابراین تمام تدابیر لازم برای محافظت از گوشی خود را به کار ببندید و دائما از اطلاعات گوشی بکاپ بگیرید تا داده‌های شخصی خود را از دست ندهید. 

·      از دست رفتن اطلاعات: در صورتی که با مشکل حذف و از دست رفتن داده‌های خود روبه‌رو شوید، گارانتی‌ آن را پوشش نخواهد داد. بنابراین پیشنهاد می‌شود از داده‌های خود بکاپ بگیرید و در شرایط اضطراری، به تعمیرکنندگان مجرب مراجعه کنید.

·      بدرفتاری با گوشی: در صورتی که آسیب‌های وارد به گوشی تقصیر کاربر باشد، تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد. برای مثال می‌شود به افتادن گوشی درون آب و یا آسیب زدن عامدانه به آن اشاره کرد. 

·      تعمیرات شخص ثالث: اگر بدنه دستگاه را برای تعمیر در خانه باز کنید و یا تعمیرات آن را به افراد غیرمجاز بسپارید، به احتمال زیاد گارانتی خود را باطل خواهید کرد. بنابراین هر زمان نیاز به تعمیر گوشی داشتید، از ارائه‌دهنده خدمات گارانتی خود کمک بگیرید و به سراغ تعمیرکاران پیشنهادی بروید. 

بیمه موبایل چیست؟

بیمه موبایل به خدماتی گفته می‌شود که حفره‌های خالی در خدمات گارانتی را پر می‌کنند. برای مثال با خرید بیمه موبایل می‌توانید از جبران خسارات خود در زمان وقوع آسیب‌های اتفاقی و سرقت مطمئن شوید. اگرچه برخی بیمه‌های موبایل با ساختاری شبیه به گارانتی به فروش می‌رسند (یک‌بار پرداخت در ازای خدمات یک یا چند ساله) اما گاهی از اوقات هم به صورت اشتراک‌های ماهانه در اختیارتان قرار می‌گیرند. 

هنگام خرید گارانتی موبایل به چه مواردی دقت کنیم؟

یکی دیگر از پرسش های اساسی درباره گارانتی موبایل این است که چطور باید بهترین خدمات ممکن را برای خود انتخاب کنیم. برای رسیدن به بهترین انتخاب باید به فاکتورهای زیر توجه نشان دهید:

·      دستورالعمل‌ها: تمام گارانتی‌ها دستورالعمل، قوانین و شرایط خاص خود را دارند که باید با دقت مطالعه شوند. تنها به این روش است که متوجه می‌شوید دقیقا چه مواردی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و برای استفاده از خدمات گارانتی خود باید چه پیش‌نیازهایی را برآورده کنید. 

·      هزینه در برابر مزایا: بعد از این باید بررسی کنید که آیا هزینه‌های گارانتی ارزش‌اش را دارد و می‌تواند شما را از هزینه‌های هرچه بیشتر برای تعمیر یا تعویض گوشی نجات دهد یا خیر. 

·      رفتار خودتان با گوشی: اگر تجربه نشان داده که اندکی با گوشی خود بدرفتاری می‌کنید و به سرعت آسیب می‌بیند، احتمالا بهتر باشد به جای گارانتی، به سراغ خدمات بیمه گوشی بروید.

·      میزان احتمال سرقت یا گم شدن: اگر دائما به نقاط گوناگون سفر می‌کنید یا ساکن مناطق جرائم‌خیز هستید، پوشش وقایعی مانند سرقت یا گم شدن گوشی ضروری خواهد بود. 

·      مدل گوشی: هزینه تعمیر و ایرادیابی گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت، بیشتر است. اگر یک گوشی پرچمدار یا موبایلی که در بازار کم است را انتخاب کرده‌اید، سرمایه‌گذاری روی گارانتی یا بیمه موبایل ارزش‌اش را خواهد داشت. 

چه اوقاتی گوشی من تحت پوشش گارانتی نخواهد بود؟

اکثر مشکلاتی که برای گوشی‌های هوشمند به وجود می‌آیند ناشی از ضربات و آسیب‌های ناخواسته هستند و متاسفانه اکثر گارانتی‌ها، آسیب‌های ناشی از بدرفتاری و بی‌دقتی کاربر را پوشش نمی‌دهند. برای مثال اگر گوشی‌تان در آب بیفتد، هرچقدر هم که بی‌تقصیر بوده باشید، امکان استفاده از خدمات گارانتی برای تعمیر یا تعویض گوشی وجود نخواهد داشت. در واقع گارانتی قرار است مواردی را پوشش دهد که از کنترل شما خارج بوده‌اند و به کیفیت ساخت گوشی برمی‌گردند. 

در راستای همین موضوع، پیش از استفاده از خدمات گارانتی، گوشی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شواهدی از ضربه و آسیب ناشی از آب به چشم نخورد. اگر مشخص شود که دستگاه با زمین برخورد کرده یا درون آب غوطه‌ور شده، مسئولیت تعمیر آن برعهده ارائه‌دهنده خدمات گارانتی نخواهد بود، هرچند که گاهی از اوقات می‌توانید با پرداخت هزینه‌های ضروری، تعمیر را به همان خدمات‌دهنده واگذار کنید. 

در نهایت اگر به دنبال سرویسی هستید که مشکلاتی مانند ضربات ناخواسته و یا سرقت را پوشش دهد، بهتر است از خدمات بیمه گوشی کمک بگیرید. 

آیا تمام گارانتی‌ها خدماتی یکسان ارائه می‌کنند؟ 

خیر، شرکت‌های تولیدکننده و فروشنده گوناگون ممکن است خدماتی اندک متفاوت از یکدیگر ارائه کنند. برای مثال برخی گارانتی‌ها سلامت دستگاه را به مدت یک سال تضمین می‌کنند و برخی دیگر، به مدت دو سال. بنابراین لازم است که دستورالعمل‌ها و شرایط گارانتی‌ها را با دقت بخوانید و بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. 

پیش‌نیازهای اقدام برای استفاده از گارانتی چیست؟

همانطور که مشتریان انتظاراتی خاص از خدمات گارانتی گوشی خود دارند، ارائه‌دهندگان این خدمات هم انتظاراتی اولیه از کاربران دارند و معمولا زمانی می‌توانید از گارانتی خود استفاده کنید که چند پیش‌نیاز ساده را برآورده کرده باشید:

·      مشتری معمولا باید اسناد مربوط به خرید محصول و همینطور کارت گارانتی را در اختیار داشته باشد و به شرکت ارائه‌دهنده خدمات تحویل دهد. 

·      به عنوان یک قاعده کلی، معمولا تنها زمانی می‌توانید از خدمات گارانتی کمک بگیرید که به صورت نرمال از دستگاه استفاده کرده و دستورالعمل‌های کار با گوشی را زیر پا نگذاشته باشید. 

·      خدمات گارانتی را نمی‌توان از شرکت‌ها یا تعمیرکنندگان دیگر دریافت و یا به آن‌ها واگذار کرد. 

·      برخی هزینه‌های تعمیرات (که ناشی از بدرفتاری کاربر با دستگاه بوده‌اند) به صورت جداگانه دریافت می‌شود و مسئولیت‌ آن‌ها بر دوش مشتری است. 

آیا گارانتی گوشی شامل آسیب‌های وارده به نمایشگر هم می‌شود؟

به صورت کلی، اکثر خدمات گارانتی گوشی، آسیب‌های اتفاقی - مانند ترک خوردن نمایشگر - را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. در واقع همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آسیب‌های اتفاقی در دسته‌بندی متفاوتی از آسیب‌های استاندارد و تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرند که معمولا روی مشکلات ناشی از کیفیت ساخت پایین تمرکز دارد. 

با این همه، شمار معدودی از ارائه‌کنندگان خدمات گارانتی ممکن است پیشنهاداتی ویژه هم در اختیار شما بگذارند و مثلا نمایشگر گوشی شما را تنها یک مرتبه به صورت رایگان تعویض کنند. بار دیگر، مطالعه شرایط‌ و دستورالعمل‌های استفاده از گارانتی ضروری خواهد بود تا چنین نکاتی از چشم دور نمانند. 

عوامل موثر بر هزینه‌های تعمیر گوشی چیست؟

در صورتی که امکان استفاده از خدمات کامل گارانتی مهیا نباشد یا آسیبی به دستگاه وارد شود که تحت پوشش گارانتی قرار نگیرد، لازم است گوشی خود را به تعمیرکاران بسپارید. در چنین اوقاتی، هزینه‌های تعمیر می‌تواند براساس فاکتورهای گوناگون مانند مدت‌زمان تعمیر، نوع آسیب وارده به دستگاه و قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز متغیر باشد. با توجه به اینکه گاهی از اوقات هزینه‌های تعمیر تا بعد از اتمام کار مشخص نمی‌شود، تعمیرکاران ممکن است ابتدا خواستار پیش‌پرداختی اولیه شوند و بعد از بررسی ابعاد ماجرا، هزینه کامل را به شما اعلام کنند. 

گارانتی گوشی در چه صورتی باطل می‌شود؟

بار دیگر باید گفت اگرچه شرایط و دستورالعمل‌های خدمات گارانتی امروزی با یکدیگر متفاوت است، اما معمولا با انجام دادن فهرستی از کارهای مشخص، گارانتی گوشی خود را باطل خواهید کرد. در ادامه می‌گوییم این موارد چیست:

·      عدم دسترسی به فاکتور خرید، کارت گارانتی و یا هر سند دیگری که خرید گوشی از سوی شما را اثبات می‌کند

·      ناقص بودن یا دستکاری شدن اطلاعات کارت گارانتی

·      تمام شدن برهه پوشش گارانتی

·      تغییر دادن شماره سریال دستگاه یا حذف کامل آن

·      دستکاری سخت‌افزار و سپردن تعمیرات آن به اشخاص ثالث

·      آسیب دیدن دستگاه به خاطر استفاده نادرست از آن و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های استفاده (مانند برخورد، آسیب‌های ظاهری، خط‌وخش و ورود آب به بدنه)

·      آسیب دیدن دستگاه به خاطر نصب یا تعمیر از سوی تعمیرکاران تایید‌نشده

·      آسیب دیدن دستگاه به خاطر جابه‌جایی و ارسال نادرست

·      آسیب دیدن دستگاه به خاطر حوادثی مانند آتش‌سوزی، نوسان ولتاژ، خرابکاری، آب، ورود حشرات به بدنه وموارد مشابه

·      آسیب دیدن به خاطر بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان‌های ژئومغناطیسی

·      کاهش روشنایی نمایشگر به خاطر سالخوردگی تجهیزات یا سوختگی پیکسل‌ها

·      دستکاری یا تغییر دادن مشخصات دستگاه به هر نحوی (مثلا تغییر قطعات سخت‌افزاری یا روت کردن دستگاه)