۵ روش برای حل مشکل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته

 زمان مطالعه: 3 دقیقه
دوربین‌هایی که با مشکل نمایش تصویر سیاه روبه‌رو می‌شوند معمولا از یکی از مشکلات زیر رنج می‌برند:

درست مثل هر تکنولوژی دیگری، دوربین مداربسته گاهی از اوقات با مشکلات متعدد در نمایش تصاویر گوناگون روبه‌رو می‌شود. برای مثال برخی از کاربران با مشکل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته روبه‌رو می‌شوند که ایرادی بسیار آزاردهنده به حساب می‌آید. این مشکل که می‌تواند ناشی از ایرادات و اختلالات گوناگون باشد، دوربین را عملا از کار می‌اندازد و نه‌تنها نمی‌توانید تصاویر زنده را مشاهده کنید، بلکه حتی تصاویر برای مشاهده در زمانی دیگر نیز ضبط نمی‌شوند. 

دوربین‌هایی که با مشکل نمایش تصویر سیاه روبه‌رو می‌شوند معمولا از یکی از مشکلات زیر رنج می‌برند:

·      مشکل کابل

·      مشکل تامین انرژی(در دوربین یا تمام سیستم امنیتی)

·      مسدود بودن لنز دوربین

·      دوربین یا دستگاه ضبط معیوب

·      مشکلات خروجی تصویر در تلویزیون

به مطالعه ادامه دهید تا ۵ دلیل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته و روش‌های برطرف‌سازی مشکل را با یکدیگر بررسی کنیم. 

در صورت سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته چه کنیم؟

پیش از اینکه به سراغ ابعاد فنی‌تر ماجرا برویم، لازم است اتصالات فیزیکی دوربین خود را با دقت بررسی کنید. مشکلات برق یا از دست رفتن داده از رایج‌ترین دلایل سیاهی تصویر دوربین به حساب می‌آیند. اگر به نظر نمی‌رسد مشکل از اتصالات باشد، بررسی کنید که چیزی مقابل لنز دوربین قرار نگرفته باشد. علاوه بر این ممکن است کسی دیگر محل قرارگیری دوربین را دستخوش تغییر کرده باشد. به صورت خلاصه لازم است نگاهی کلی به دوربین بیندازید و از سلامت فیزیکی آن مطمئن شوید. اگر همه‌چیز بی‌نقص به نظر می‌رسد لازم است به سراغ ابعاد فنی‌تر ماجرا برویم. 


۱. بررسی سیم‌کشی دوربین و تجهیزات

کابل‌های پشت سیستم امنیتی و یا خود دوربین را با دقت بررسی کنید. سانتی‌متر به سانتی‌متر سیم را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید هیچ بخشی از آن بریده، خم و یا معیوب نباشد. بعد از این باید پورت‌های اتصال را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید هیچ‌یک از قطعات شل نشده باشند. 

بعد از این لازم است کابل‌های دستگاه ضبط DVR یا NVR که به تلویزیون متصل شده‌اند را هم وارسی کنید. خیلی از اوقات، شکستن پین‌های داخل پورت و یا کابل‌های معیوب منجر به نمایش تصویری سیاه می‌شود. در صورتی که از NVR کمک می‌گیرید، پورت‌های RJ45 را با دقت فراوان بررسی کنید و مطمئن شوید تمام کابل‌ها کاملا درون سوکت قرار گرفته باشند.

۲. بررسی سوییچ PoE

اگر از دوربین‌های تحت شبکه و یا به اصطلاح IP استفاده کنید، برای تامین برق به آن از سوییچی به نام سوییچ PoE کمک گرفته شده است. در این حالت، دوربین شما هم برای تامین انرژی و هم اتصال به شبکه از یک کابل اترنت واحد کمک خواهد گرفت. 

یک سوییچ PoE باکیفیت می‌تواند نیازهای تمام دوربین‌های متصل را برطرف کند، چرا که هرکدام پیش‌نیازهایی مشخص و به مقدار دقیقی از برق نیاز دارند. از سوی دیگر سوییچ‌های PoE غیر اورجینال و ارزان‌قیمت در تامین برق عملکرد ضعیف‌تری دارند و به سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته منجر می‌شوند. 

ابتدا تمام کابل‌های منتهی به دوربین و سوییچ را به صورت کامل جدا کنید و سپس به اتصال دوباره آن‌ها به تجهیزات خود مشغول شوید. اگر مشکل به قوت خود باقی ماند، احتمالا نیاز باشد یک سوییچ PoE جدید بخرید که توسط شرکتی معتبر تولید شده باشد. 

۳. مشکلات برق

عدم تامین برق کافی یا از دست رفتن برق یکی از رایج‌ترین دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته است. برای مثال ممکن است آداپتور در تامین برق ضعیف باشد و یا کابل‌های متصل به دوربین و دستگاه ضبط عملکردی ناقص از خود به نمایش بگذارند. برای حل این مشکل لازم است کابل برق را با دقت بررسی کنید و از عدم آسیب دیدن یا قطعی آن مطمن شوید. علاوه بر این، در صورتی که از دوربین‌های وای‌فای باتری‌خور استفاده می‌کنید، احتمال تخلیه شدن باتری هم وجود دارد. 


۴. ناسازگاری تلویزیون با تصویر خروجی

گاهی از اوقات ممکن است تلویزیونی ناسازگار با رزولوشن تصویر دستگاه ضبط داشته و در نتیجه، شاهد سیاه شدن تصویر باشید. بنابراین زمانی که در حال تهیه دوربین یا نمایشگر مخصوص آن هستید، باید مطمئن شوید نمایشگرتان رزولوشنی برابر با دوربین یا بالاتر از آن داشته باشد. در غیر این صورت سیگنال ویدیو شناسایی نمی‌شود و تصویری سیاه روی تلویزیون نقش می‌بندد. البته ناگفته نماند که در دستگاه‌های جدیدتر امکان تنظیم رزولوشن وجود دارد و تلویزیون‌های مدرن هم می‌توانند رزولوشن را به صورت خودکار شناسایی و با آن تطبیق پیدا کنند. 

۵. ایرادات دوربین یا مشکلات فرمور (Firmware)

خیلی از اوقات با به‌روزرسانی فرمور تجهیزات می‌توان خیلی از آسیب‌پذیری‌ها و مشکلات و ناسازگاری‌ها را برطرف کرد. بنابراین دوربین مداربسته و دستگاه‌ NVR یا DVR خود را همیشه آپدیت نگه دارید. اگر از تلویزیونی هوشمند برای مشاهده تصاویر امنیتی استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی آن نیز ایده خوبی خواهد بود.

جمع‌بندی مشکل سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

اگر هیچ‌یک از راهکارهایی که در این مطلب آوردیم به حل مشکل کمک نکردند، احتمالا تجهیزات‌تان با آسیب فیزیکی روبه‌رو شده‌اند. برای مثال ممکن است دوربین معیوب باشد یا در تامین برق مورد نیاز خود به مشکل بخورد. در چنین شرایطی می‌توانید روی خدمات پشتیبانی دوربین مداربسته دیجی‌کالا سرویس حساب باز کنید. متخصصان دیجی‌کالا سرویس به بررسی عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه شما می‌پردازند و علاوه بر برطرف‌سازی ایراداتی که کارکرد را مختل کرده‌اند، خدماتی اضافه مانند غبارروبی از سیستم مداربسته را در اختیارتان می‌گذارند. با تماس با شماره ۰۲۱۶۱۹۳۰۰۱۰ می‌توانید از خدمات مشاوره دیجی‌کالا سرویس برخوردار شوید و هماهنگی‌های لازم برای بهره‌گیری از خدمات پشتیبانی را به انجام برسانید.