روش های اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون و مانیتور

 زمان مطالعه: 4 دقیقه
در ادامه شما با روش‌های مختلف نصب مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون و مانیتور آشنا خواهید شد

 اگر مایل به نصب دوربین مداربسته در منزل یا محل کار هستید تا از مزاحمت‌ها و جرائم بالقوه جلوگیری شود، اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون و مانیتور، انتخابی هوشمندانه خواهد بود. با راه‌اندازی تجهیزات امنیتی خود به این شکل، همیشه به تصویری زنده (و ابعاد بزرگ) به منزل و محل کار دسترسی خواهید داشت و می‌توانید تمام محیط را با جزییات کامل تماشا کنید. 

در ادامه شما با روش‌های مختلف نصب مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون و مانیتور آشنا خواهید شد و شما نیز باید بسته به دوربینی که برای تامین امنیت خود تهیه کرده‌اید، بهترین و سازگارترین راه را در پیش بگیرید. ناگفته نماند که اگر بعد از مطالعه این راهنما به خدمات مشاوره و نصب دوربین مداربسته دیجی کالا سرویس نیاز داشتید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۱۹۳۰۰۱۰ تماس و با مشاوران و متخصصین ما ارتباط بگیرید. 

مواردی که باید پیش از اتصال CCTV به تلویزیون و نمایشگر بدانید

احتمالا شما هم یکی از آن فیلم‌های پلیسی و جاسوسی را دیده باشید که اتاق‌های امنیتی بزرگ با انبوهی مانیتور مختلف را نشان می‌دهند. نظارت در دنیای واقعی این شکلی نیست و معمولا در اتاقی کوچک‌ و با یک نمایشگر انجام می‌شود. البته که ساختار ساده‌تر، هم مدیریت امور را آسان‌تر می‌کند و هم اجازه می‌دهد فرایند نصب و اتصال را با کمترین دردسر پیش ببرید. 

هرچه فرایند نصب و اتصال آسان‌تر باشد، نیاز کمتری به متخصصین نصب دوربین مداربسته خواهید داشت و به احتمال بیشتری کار را به تنهایی پیش خواهید برد. البته که این موضوع بستگی به تجهیزات مورد نظرتان نیز خواهد داشت، برای مثال اگر بخواهید چندین دوربین را در طبقات مختلف ساختمان نصب و همگی را به نمایشگری یکسان متصل کنید، بهتر است از نصابان حرفه‌ای کمک بگیرید. 

مزایای اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون و مانیتور

تلویزیون‌ها و نمایشگرهای بزرگ احتمالا بهترین انتخاب ممکن برای پایش تصویر دوربین مداربسته باشند، چرا که جزییات فراوان را با وضوح بالا به نمایش در می‌آورند. اما این‌ها تنها مزایای بالقوه نصب CCTV به تلویزیون نیستند و در ادامه مهم‌ترین دلایل چنین کاری را بررسی خواهیم کرد:

  • وضوح بالا: مانیتورها و تلویزیون‌ها معمولا ابعاد بیشتر از ۲۷ اینچ دارند و بنابراین میدان دید بیشتری در اختیارتان می‌گذارند و اجازه می‌دهند جزییات را ببینید که شاید روی نمایشگرهای کوچک‌تر از دست می‌رفتند.
  • سادگی فرایند نظارت: اتصال دوربین امنیتی به تلویزیون، فرایندی ساده و موثر است. این روزها خیلی‌ها یک تلویزیون در خانه یا محل کار خود دارند و نیازی به صرف هزینه‌های اضافه نخواهد بود. 


  • آزادی عمل: تلویزیون‌ها را می‌توان به اشکال مختلف، در نقاط گوناگون قرار داد. برای مثال می‌توانید آن‌ها را روی دیوار نصب کنید یا روی میز قرار دهید و آزادی عمل حداکثری در چیدمان اتاق امنیت خود داشته باشید. 
  • کاربردهای متعدد: یکی از بهترین نکات راجع به استفاده از تلویزیون این است که می‌توانید از آن برای کارهای دیگر هم استفاده کنید. از سوی دیگر هرچه ابعاد نمایشگر بزرگ‌تر باشد، می‌توانید تصویر زنده دوربین‌های بیشتری را به صورت همزمان تماشا کنید. 
  • مقرون به صرفگی: این روزها انبوهی مدل تلویزیون مختلف در بازار می‌یابید که در بازه‌های قیمتی مختلف از راه می‌رسند. بنابراین حتی اگر همین حالا تلویزیونی مناسب نداشته باشید هم می‌توانید یک دستگاه جدید با قیمتی معقول تهیه کنید. 

پیش‌نیازهای اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون

مثل هر فرایند نصب دیگری، برای متصل کردن CCTV به نمایشگر باید به پیش‌نیازهای مختلفی توجه کنید. تجهیزات مورد نیاز را در ادامه آورده‌ایم:

  • دوربین امنیتی: در بخش‌های بعدی مقاله، روش‌های اتصال انواع دوربین مداربسته (مثلا دوربین‌های آنالوگ و IP) را بررسی کرده‌ایم. شما نیز پیش از آغاز فرایند باید بدانید چه دوربینی در اختیار دارید و کدام روش مناسب است. 
  • تلویزیون یا مانیتور سازگار: طبیعتا به یک مانیتور یا تلویزیون هم برای متصل کردن به دوربین‌ها نیاز خواهید داشت. با توجه به اینکه تلویزیون‌های گوناگون به پورت‌های مختلف مجهز شده‌اند، لازم است ببینید برای دوربین مد نظر خود به چه پورت‌هایی نیاز دارید. 


  • سیستم DVR یا NVR: به عنوان یک قاعده کلی، دوربین مداربسته شما به احتمال فراوان از یکی از سیستم‌های DVR (ضبط ویدیوی دیجیتال) یا NVR (ضبط ویدیوی تحت شبکه) کمک می‌گیرد. بنابراین بسیار مهم است که بدانید دوربین‌تان بر کدام تکنولوژی متکی است و باید به چه تجهیزاتی برای اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون دسترسی داشته باشید. 
  • روش اتصال: از دیگر پیش‌نیازهای ضروری می‌توان به حصول اطمینان از این اشاره کرد که هم دوربین و هم تلویزیون، پورت‌هایی یکسان و سازگار با یکدیگر داشته باشند. معمولا ارتباط از طریق کابل Coax (کواکسیال)، کابل HDMI یا اجزای مشابه برقرار می‌شود. 

چه نوع دوربینی در اختیار دارید؟

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، دوربین‌های مختلف همراه با پیش‌نیازهای گوناگون از راه می‌رسند و بسته به ویژگی‌های فنی منحصر به فردشان، به روش‌های متفاوت به تلویزیون متصل می‌شوند. با درک تفاوت‌های میان دوربین‌های گوناگون، فرایند نصب را به سادگی پیش خواهید برد:

  • دوربین‌های آنالوگ: این‌ها سیستم‌هایی سنتی هستند که برای اتصال به نمایشگر و تلویزیون از اتصال کابلی کمک می‌گیرند. البته این دوربین‌ها معمولا وضوح و رزولوشن پایین‌تری دارند و برای اتصال مستقیم به تلویزیون از کابل کواکسیال یا RCA استفاده می‌کنند.
  • دوربین‌های امنیتی HD: این دوربین‌ها را می‌توان نوعی دیگر از دوربین‌های آنالوگ توصیف کرد که برای مخابره ویدیوهای HD از طریق کابل کواکسیال بهینه‌سازی شده‌اند. اگرچه کابل این دوربین‌ها فرقی با دوربین‌های سنتی ندارد، اما به دلیل استفاده از تکنولوژی جدیدتر کانکتورهای BCN، رزولوشن و کیفیت بیشتری با خود به همراه می‌آورند. البته معمولا نمی‌توانید این دوربین‌ها را به صورت مستقیم به تلویزیون متصل کنید. 


  • دوربین‌های تحت شبکه (IP): این‌ها دوربین‌هایی دیجیتال و جدیدتر از دوربین‌های آنالوگ هستند که داده ویدیویی را از طریق شبکه مخابره می‌کنند. ان دوربین‌ها از طریق کابل اترنت به شبکه متصل می‌شوند و داده را بدون هیچ نقصی انتقال می‌دهند.
  • دوربین‌های بی‌سیم (وایرلس): این نوع از دوربین‌های امنیتی از وای‌فای برای ارسال ویدیو کمک می‌گیرند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوربین‌ها می‌توان به راه‌اندازی بی‌سیم اشاره کرد که در نتیجه آن، تصویر به صورت نرم‌افزاری روی تلویزیون، کامپیوتر و موبایل استریم می‌شود. 

سازگاری تلویزیون با دوربین

هنگام اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون یا هر نمایشگر دیگری، لازم است مطمئن شوید که نمایشگری سازگار در اختیار دارید. بنابراین بررسی موارد زیر را از یاد نبرید:

  • ورودی تلویزیون: مطمئن شوید تلویزیون یا مانیتوری مجهز به ورودی‌های مورد نیاز برای دوربین خود دارید. از رایج‌ترین ورودی‌ها می‌توان به HDMI و AV اشاره کرد. اگر تلویزیونی عاری از این پورت‌های ورودی دارید، ممکن است بتوانید از انواع تجهیزات مبدل کمک بگیرید. 
  • رزولوشن تصویر: با بررسی «رزولوشن» (Resolution) دوربین خود، مطمئن شوید که تلویزیون‌تان هم بتواند ویدیوهایی با همان میزان از وضوح را پخش کند. برای مثال برخی تلویزیون‌های قدیمی‌تر ممکن است از ویدیوهای HD دوربین‌های امنیتی پشتیبانی نکنند. با بررسی سازگاری تلویزیون خود، از دستیابی به بهترین کیفیت تصویر اطمینان حاصل خواهید کرد. 
  • ویژگی‌های هوشمند تلویزیون: اگر تلویزیونی هوشمند یا اسمارت در اختیار دارید که اپلیکیشن‌هایی اختصاصی برای دریافت و نمایش سیگنال‌های تصویر ارائه می‌کند، به صورت بی‌سیم هم قادر به اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون خواهید بود. در این روش، تجربه بهتری از نظارت بر منزل و محل کار به دست می‌آورید و آسان‌ترین دسترسی را به تصاویر دوربین خود خواهید داشت. 

اتصال دوربین به تلویزیون از طریق DVR

ضبط ویدیوی دیجیتال یا DVR معمولا بهترین راهکار اتصال دوربین‌های امنیتی به تلویزیون شما به حساب می‌آید که هم با دوربین‌های آنالوگ و هم دیجیتال سازگاری دارد. برای اتصال از این روش، لازم است دوربین امنیتی را به یک دستگاه DVR متصل کنید و سپس DVR را نیز به تلویزیون. 


در ادامه گام‌های اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون را از طریق DVR آورده‌ایم:

  • پیش از هر چیز، دوربین امنیتی را از طریق کابل اترنت (برای ویدیوهای دیجیتال) یا کابل‌های کواکسیال (برای دوربین‌های آنالوگ) به دستگاه DVR متصل کنید. 
  • بعد به کمک کابل HDMI یا VGA، دستگاه DVR را به تلویزیون متصل کنید. اکثر DVR های مدرن از HDMI پشتیبانی می‌کنند تا تصویری باکیفیت‌تر در اختیارتان بگذارند. 
  • در مرحله بعد، دستگاه DVR و تلویزیون را روشن کنید. سپس در تلویزیون خود به سراغ تنظیمات Input Source مناسب بروید. 
  • زمانی که راه‌اندازی به پایان برسد، شاهد تصویر دوربین مداربسته و رابط کاربری دستگاه DVR روی صفحه تلویزیون خواهید بود. 

در نظر داشته باشید که گام‌های ضروری برای اتصال دوربین به تلویزیون از طریق دستگاه NVR (ضبط ویدیو تحت شبکه) هم تفاوت چندانی با فرایند نصب با DVR ندارد. تنها تفاوت در این است که هرکدام از روش‌های DVR و NVR، با انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته سازگاری دارند. 

اتصال دوربین به تلویزیون بدون DVR

اگر صرفا به دنبال تماشای تصویر دوربین امنیتی روی نمایشگری بزرگ‌تر هستید و نمی‌خواهید درگیر هزینه‌ها و فرایندهای نصب DVR شوید، می‌توانید به اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون - از طریق کابل‌ها و ابزارهای مناسب - مشغول شوید. در ادامه اتصالات سیمی بین دوربین‌های مداربسته و تلویزیون‌ها را بررسی می‌کنیم. 

استفاده از کابل کواکسیال

اگر هم دوربین و هم تلویزیونی سازگار با کابل و پورت AV دارید، می‌توانید دوربین امنیتی را به ساده‌ترین شکل به نمایشگر متصل کنید. این فرایند تنها چند گام آسان را در بر می‌گیرد:

  • پیش از هر چیز پورت BNC و AV تعبیه‌شده روی دوربین امنیتی و تلویزیون را بیابید.
  • از طریق کابل کواکسیال خود، دو دستگاه را به یکدیگر متصل کنید. سپس تلویزیون را روشن کنید و تنظیمات Input را روی حالت AV قرار دهید. 
  • حالا می‌توانید تصویر زنده دوربین امنیتی را روی تلویزیون خود مشاهده کنید. 


استفاده از کابل اترنت (لن)

این روزها بسیاری از تلویزیون‌های مدرن همراه با پورت اترنت (Ethernet) روانه بازار می‌شوند. اگر چنین دستگاهی در اختیار دارید، می‌توانید اتصال مستقیم را از طریق کابل اترنت پیش ببرید. حتی اگر چنین دستگاهی نداشته باشید هم می‌توانید خرید مبدل‌های گوناگون - مانند مبدل اترنت به HDMI - را بررسی کنید:

  • در مرحله اول لازم است یک سوی کابل اترنت را به دوربین امنیتی و سوی دیگر را به پورت روی تلویزیون (یا مبدل اترنت به HDMI) متصل کنید. 
  • تلویزیون را روشن کنید و تنظیمات Input را روی HDMI قرار دهید. 

اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون به صورت بی‌سیم

گاهی از اوقات ممکن است به دنبال ساده‌‌ترین روش ممکن باشید و بخواهید تصویر دوربین را به صورت بی‌سیم دریافت کنید. یکی از روش‌ها، استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی دوربین برای مخابره بی‌سیم تصویر است. در روش دوم هم می‌توانید از اپلیکیشن مخصوص تلویزیون‌های هوشمند کمک بگیرید.


استفاده از وای‌فای و اپلیکیشن‌های اختصاصی

اگر دوربین امنیتی شما همراه با اپلیکیشنی مخصوص از راه می‌رسد، می‌توانید به سادگی از این نرم‌افزار (و اتصال وای‌فای) برای انتقال تصویر به تلویزیون کمک بگیرید:

  • اپلیکیشن مخصوص دوربین مداربسته را روی گوشی هوشمند خود دانلود و نصب کنید. 
  • دوربین امنیتی را به وای‌فای متصل کنید و از اپلیکیشنی مانند Google Home برای استریم ویدیو از گوشی به تلویزیون کمک بگیرید. 

در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، پیش‌تر در دیجی کالا سرویس راجع به روش‌های مختلف اتصال دوربین مداربسته به گوشی صحبت کرده‌ایم. 

استفاده از تلویزیون‌های هوشمند

اگر تلویزیون هوشمند در خانه یا محل کار داشته باشید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های داخلی آن برای نمایش مستقیم تصاویر دوربین مداربسته کمک بگیرید. به لطف قابلیت‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های اختصاصی تلویزیون‌های مدرن، می‌توانید دسترسی سریع و آسان به لایو استریم ویدیوها داشته باشید. روش کار را در ادامه آورده‌ایم:

  • دوربین امنیتی را به وای‌فای متصل و تلویزیون خود را روشن کنید.
  • وارد اپ استور تلویزیون شوید و اپلیکیشن برند دوربین یا یکی از اپلیکیشن‌های یکپارچه‌ای (Universal) که با اکثر دوربین‌ها سازگاری دارند را دانلود کنید.
  • سپس اپلیکیشن را نصب و راه‌اندازی کنید و با دنبال کردن دستورالعمل روی صفحه، به متصل کردن دوربین مشغول شوید. 

در نظر داشته باشید که پیش از آغاز فرایند نصب، باید مطمئن شوید دوربین امنیتی مورد نظرتان با تلویزیون‌های هوشمند سازگار باشد. 


جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون

در این مطلب، با ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون و مانیتور آشنا شدید. مرحله بعدی، بررسی مشخصات دوربین و تلویزیون است تا مطمئن شوید تجهیزات سازگار با یکدیگر در اختیار دارید. متاسفانه به دلیل تعدد دوربین‌ها و تلویزیون‌های موجود در بازار، باید به نکات زیادی توجه نشان دهید و سپس دست به خرید بزنید. در این مطلب تمام نکات نیازمند توجه را پوشش دادیم و با دنبال کردن آن‌ها به بهترین نتایج خواهید رسید. 

آیا می‌توان تلویزیون‌های معمولی یا قدیمی را به دوربین مداربسته متصل کرد؟

خبر خوب اینکه حتی اگر تلویزیونی قدیمی یا تلویزیونی معمولی و غیرهوشمند داشته باشید، می‌توانید به سراغ دوربین‌های امنیتی آنالوگ بروید و از طریق ارتباط سیمی، اتصال را برقرار کنید. با این حال در نظر داشته باشید که فرایند اتصال مستقیم دوربین مداربسته به تلویزیون با نمایشگرهای جدیدتر و هوشمند به مراتب آسان‌تر خواهد بود. 

آیا می‌توان دوربین مداربسته را به چندین تلویزیون و مانیتور متصل کرد؟

بله، نه‌تنها امکان اتصال دوربین مداربسته به چندین نمایشگر مختلف وجود دارد، بلکه تمام این فرایند واقعا آسان است. برای تحقق این مهم نیاز به یک دستگاه DVR یا NVR و همین‌طور تجهیزات اسپلیتر (Splitter) خواهید داشت که اجازه می‌دهند خروجی دوربین را به چند ورودی مختلف روی دستگاه‌های گوناگون متصل کنید.